2023-04-17 12:58Press release

ABBA THE MUSEUM FIRAR 10-ÅRSJUBILEET MED UTSTÄLLNING OM ABBA VOYAGE

Kostymer designade av B Åkerlund i samarbete med Michael Schmidt.Kostymer designade av B Åkerlund i samarbete med Michael Schmidt.

ABBA The Museum presenterar en helt ny utställning – ABBA Voyage. Utställningen tar med besökaren bakom kulisserna i skapandet av den virtuella konsertupplevelsen och innehåller exklusiva intervjuer, bilder och de scenkläder som B Åkerlund skapat i samarbete med bland annat Dolce Gabbana och Michael Schmidt.

I samarbete med producenterna av ABBA Voyage Svana Gisla, Ludvig Andersson och Baille Walsh, har ABBA The Museum fått tillgång till både de färdiga kostymerna designade av B Åkerlund, och skisser och filmmaterial från skapandet av ABBA Voyage.

“Jag är så stolt över att jag och teamet på ABBA The Museum fått vara med och skapa den här utställningen. Den ger besökaren insyn i hur den virtuella konserten och albumet skapades och innefattar bland annat nya och exklusiva intervjuer med Björn och Benny” säger Ingmarie Halling, kreativ chef på ABBA The Museum.

ABBA Voyage i London blandar den senaste tekniken, en spektakulär ljusshow och några av världens mest älskade låtar på en specialbyggd arena för 3000 personer, där Agnetha, Björn, Benny och Anni-Frid transformerats till digitala versioner av sig själva. Resultatet är en verklighetstrogen livekonsert.

Föreställningen hade premiär i maj förra året och blev en omedelbar succé. Den har kallats “jaw-dropping” av tidningen The Guardian och “Out of this world” av The Times, och har setts av över en miljon fans från hela världen.

Utställningen på ABBA The Museum innefattar intervjuer med producenterna av föreställningen.

“Vi har älskat att arbeta tillsammans med ABBA The Museum i Stockholm för att ge inblick i magin kring ABBA Voyage. Vi är stolta över att nu kunna visa upp de otroliga insatserna som hela teamet gjort och det fantastiska äventyret det har varit att göra det omöjliga möjligt” säger Ludvig Andersson och Svana Gisla, producenter av ABBA Voyage.

Citat från B Åkerlund, som gjort scenkläderna:

Om D&G-kostymen: “Till den sista kostymen ville jag ta inspiration ifrån grekisk mytologi och gudalika bilder, och jag insåg att Dolce & Gabbana skulle vara perfekta att samarbeta med eftersom de gjort ett flertal kollektioner på samma linje. Vi bollade fram och tillbaka länge tills vi hittade fram till det slutgiltiga resultatet”

Metal Mesh-kostymen: “Jag ville leka med känsel, textur och olika detaljer för att skapa kontraster, och jobbade därför med metal mesh – ett material med rötter i antikens Egypten och tradionellt användes för att skapa silver- och guldsmycken. För mig representerar det ett futuristiskt element som passade fint med pånyttfödelse och transformation – teman som ABBA representerar. Det blinkar även till disco-eran samtidigt som det känns nutida, vilket också känns relevant i sammanhanget.”

Om byxdresserna: “Byxdressen är kanske den mest ikoniska ABBA-silhuetten, så jag visste direkt att jag behövde göra min egen version av dem. Jag använde sammet i knallorange som bas och bestämde mig för att skapa utsmyckningar formade till deras namn på, för att skapa en retro-futuristisk känsla.”

ABBA The Museum öppnade 2013 och har sedan dess lockat 2,5 miljoner besökare från hela världen.

“Jag kan inte komma på ett bättre sätt att fira ABBA The Museums 10-årsjubileum än med en ny utställning. Med hjälp av ABBA Voyage får vi följa med genom hela ABBA-historien – från den allra första början och in i framtiden. Vi ser väldigt mycket fram emot att välkomna både nya och återkommande gäster” säger Caroline Fagerlind, Head of Exhibitions på ABBA The Museum.

ABBA Voyage Exhibition @ ABBA The Museum öppnar söndagen den 7 maj 2023.

För intervjuförfrågningar, pressfoton och mer information:
Carolina Gahn, carolina@gahnfishing.com

About ABBA The Museum

ABBA is one of the most successful pop groups of all time, having sold more than 380 million albums. At ABBA The Museum you can experience the band’s history, while taking part in it too by trying on virtual ABBA stage costumes in a photo session, singing in the Polar Studio or mixing original music. You can also get up on stage with ABBA avatars and become the fifth member of ABBA. Enhance your museum experience with our unique Audioguide, featuring Agnetha, Benny, Björn and Frida narrating stories from their career. Walk In. Dance Out.

Marketing Coordinator
Helena Mattsson