2023-02-09 14:00Press release

ABBA The Museum/Choir på turné i Australien med ABBAs låtskatt - tillsammans med original kostymer från ABBAs turné -77

ABBA The Museum/Choir performing on stage at ABBA The Museum during the release of the album ABBA Voyage November 5, 2021.ABBA The Museum/Choir performing on stage at ABBA The Museum during the release of the album ABBA Voyage November 5, 2021.

ABBA The Museum och The Equality Project presenterar:

ABBA-kostymer, gruppens musik och Ingmarie Halling återvänder till Australien för exklusiva framträdanden genom ABBA The Museum/Choir. Kören är en av grenarna på ABBA-trädet som både förvaltar och förnyar ABBAs musik i körformat. The Choir gör sin debut i Australien på Adelaide Fringe som en del av ABBA The Museums partnerskap med The Equality Project och den kommande Better Together 2023 National LGBTIQA+ Conference.

Framträdandet på Adelaide Fringe kommer inte bara att innehålla en entimmes konsert av kören, som består av 12 medlemmar, utan kommer också att innehålla en visning av sällsynta ABBA The Museum föremål som aldrig visats i Adelaide sedan ABBAs turné 1977.

”- Jag är glad att vi har museets kör för att göra dessa konserter i Australien. Det är bara logiskt att ett musikmuseum ska ha sin egen kör eller ett band som representerar dem. Vi är stolta över detta samarbete med The Equality Project och ser fram emot att se ABBA The Museum/Choir i Australien, ett land som ligger nära ABBAs hjärta. Förhoppningsvis kommer det fler turnéer framöver.”, säger Caroline Fagerlind, Museichef på ABBA The Museum. Förutom att njuta av körens musik kommer deltagarna också ha möjlighet att höra berättelser från Ingmarie Halling, curator och kreativ chef på ABBA The Museum.

Halling, som var en del av ABBAs team på Australien-turnén 1977, kommer att dela med sig av insikter och anekdoter om ABBA, vilket ger deltagarna en djupare förståelse för bandet och dess bestående arv. Evenemanget kommer också att innehålla föremål från ABBA The Museum.

”- För mig kommer detta att bli en fantastisk resa tillbaka till Australien efter 46 år och turnén med ABBA 1977 då jag jobbade med smink och kostymer. Nu får jag komma tillbaka, fortfarande med ABBA-musik men i form av museets härliga kör. Jag tycker att kören verkligen har ett helt eget sound, levande, roligt och väl framfört. Känns som allt som ABBA stod för förr i tiden. Musikalitet, kvalitet och personlighet är alla solida ABBA-grunder.”, säger Ingmarie Halling, kreativ chef på ABBA The Museum och ”road manager” för kören på turnén i Australien.

“- Jag är också väldigt glad över att alla arrangemang och inspelade instrumentala bakgrunder är gjorda av Göran Arnberg, mångårig samarbetspartner med Benny Andersson från ABBA. En sak, som för mig, skiljer sig mellan den här kören och andra är att de alla tillåter sig att vara individer på scenen, mer som ett band, och lika bra allihop. Det är väldigt spännande för oss alla att göra den här resan.”, fortsätter Ingmarie Halling.
Följ med och se ABBAs musikskatt omarbetad för den enda av ABBA officiellt godkända kören med arrangemang skrivna av Göran Arnberg.

Alla intäkter från evenemanget går till att stödja arbetet i The Equality Project, en nationell välgörenhetsorganisation som främjar hälsa och välbefinnande för HGBTIQA+-samhällen. Missa inte detta unika evenemang, som sammanför ABBAs musik, historia och kultur för en verkligt minnesvärd upplevelse!
Walk In. Dance Out.

Om ABBA The Museum:
ABBA är en av de mest framgångsrika popgrupperna genom tiderna, efter att ha sålt mer än 380 miljoner album. På ABBA The Museum kan du uppleva bandets historia, samtidigt som du också tar del av den genom att prova virtuella ABBA-scenkostymer, sjunga i Polarstudion eller mixa originalmusik. Du kan också gå upp på scenen med ABBA-avatarer och bli den femte medlemmen i ABBA. Lyssna till Agnetha, Anni-Frid, Björn och Bennys egna berättelser och minnen från deras fantastiska karriär i museets audioguide. Walk In. Dance Out.
www.abbathemuseum.com

Om ABBA The Museum/Choir:
ABBA The Museum/Choir grundades 2014 av ABBA The Museum i Stockholm för att fira 40-årsjubileet av ABBAs seger i Eurovision Song Contest i Brighton 1974. Framgången för kören sedan dess har varit fantastisk. Idag har kören 12 medlemmar och uppträder både i sverige och utomlands både i TV och på museum- och privata event. Sedan 2015 är kören en fristående grupp i mindre format i nära samarbete med ABBA The Museum och andra inom ABBA-familjen.
www.thechoir.se

Om The Equality Project:
Equality Project är en nationell LGBTIQA+ välgörenhet som samlar HGBTIQA+-personer och allierade för att främja ett bättre, mer rättvist och rättvisare samhälle för alla australiensare.
www.theequalityproject.org.au

Kören och Ingmarie Halling är tillgängliga för intervjuer i Adelaide från 15e Februari.

Mediaförfrågningar i Australien:
Jason Tuazon-McCheyne jason@equality.org.au  0438352532
Marnie Southward marnie@equality.org.au

Mediaförfrågningar i Sverige:
Helena Mattsson press@abbathemuseum.com

About ABBA The Museum

ABBA is one of the most successful pop groups of all time, having sold more than 380 million albums. At ABBA The Museum you can experience the band’s history, while taking part in it too by trying on virtual ABBA stage costumes, singing in the Polar Studio or mixing original music. You can also get up on stage with ABBA avatars and become the fifth member of ABBA. Enhance your museum experience with our unique Audioguide, featuring Agnetha, Benny, Björn and Frida narrating stories from their career. Our latest addition to the museum is “Arrival The Experience”, a virtual helicopter ride from ABBA The Museum out to the island of Viggsö in the Stockholm archipelago, where all the music magic started! Walk In. Dance Out.

Marketing Coordinator
Helena Mattsson