2021-09-03 16:00Press release

Framtiden börjar på ABBA The Museum - presenterar sin senaste installation: ABBA Voyage

Foto: Albin KarlénFoto: Albin Karlén

Det är med extra stor glädje ABBA The Museum nu presenterar sin senaste installation” ABBA Voyage”. Ett projekt ABBA medlemmarna arbetat med i många år och som initialt gick ut på att återskapa de fyra som digitala 3D-avatarer för att kunna sätta upp en livekonsert där allt utom ABBA var live. Projektet växte och plötsligt fanns tanken hos gruppen att det vore ju kul att göra lite ny musik till konserten.

I museets nya installation finns intervjuer med Björn Ulvaeus och Benny Andersson. Ludvig Andersson och Svana Gisla medverkar som producenter för projektet, och sist men inte minst berättar Ben Morris, creative director för projektet, om den enorma tekniska produktionen. Naturligtvis finns videon med den nya musiken.

Museets eget bidrag till installationen är en kärleksfull hyllning till de fans som en gång i mitten på 80-talet ordnade en brevinsamling som skickades till ABBAs skivbolag Polar. I breven skrev fansen om sin stora önskan att få ett sista album eller åtminstone några nya låtar, ”-vi har ju väntat i sex år”…!

- Så spännande att äntligen få berätta och beskriva projektet ABBA Voyage för våra nya och gamla besökare. Det här är en häftig resa där Stockholm och ABBA The Museum är ”the road to London” och till konserten i den nybyggda arenan. Albumet från fansen som redan på 80-talet brevledes önskade sig ny musik finns nu utställd i museet. En varm och kärleksfull hyllning till alla ABBAs lojala fans, säger Ingmarie Halling, creative director & curator på ABBA The Museum.

- Ja vad säger man. Plötsligt händer det! Det som många trodde aldrig skulle hända. Nu kan vi på museet utöver att visa och berätta om det som tidigare hänt i ABBAs historia nu även presentera vad som händer nu och i framtiden. För ABBAs musikaliska resa bara fortsätter, säger Caroline Fagerlind, Museichef på ABBA The Museum.

Upplev hela ABBAs historia och framtid på ABBA The Museum.

About ABBA The Museum

ABBA is one of the most successful pop groups of all time, having sold more than 380 million albums. At ABBA The Museum you can experience the band’s history, while taking part in it too by trying on virtual ABBA stage costumes, singing in the Polar Studio or mixing original music. You can also get up on stage with ABBA avatars and become the fifth member of ABBA. Enhance your museum experience with our unique Audioguide, featuring Agnetha, Benny, Björn and Frida narrating stories from their career. Walk In. Dance Out.

Contacts

Marketing Coordinator